صفر تا صد ساخت سوله

ساخت سوله

صفر تا صد ساخت سوله

از آنجایی که ساخت سوله یک امر بسیار تخصصی محسوب می شود. 6 گام کلی برای ساخت در نظر گرفته شده اما علاوه بر هر گام نیاز به رعایت یک سری نکات است. البته روش های ساخت سوله متفاوت بوده و هر سوله به واسطه متریال و نوع عملکردی که دارد ساخته می شود.

انتخاب مشاوره اصولی برای ساخت سوله

برخی از افراد این تصور را دارند که سوله سازی نیاز به مشاوره و تحقیق اولیه ندارد اما بهترین گزینه در این راستا مشاوره با کارشناسان مربوطه است. شاید بسیاری از افراد این مرحله را جدی نگیرند اما به طور کلی تاثیر آن در بهبود انجام مراحل کار نباید دست کم گرفته شود. بنابراین اولین گام این است که یک مشاور کارآزموده را انتخاب کنید تا بتواند بهینه ترین متریال و همینطور درست ترین ابعاد سازه را برای شما محاسبه کند. دقت کنید که دریافت مجوز و اقدامات قانونی در این راستا بسیار مهم است.

مراحل ساخت سوله

طی کردن مراحل قانونی و اداری و اخذ مجوز

دومین گام مهم در ساخت سوله مربوط به طی کردن مراحل اداری است. در واقع نیاز است که مجوزهای مربوطه را دریافت کنید. برای این کار نیاز است که مراجعه به مراجع قانونی داشته باشید. اولین قدم اجرای صحیح کار این است که پروسه سوله سازی به طور دقیق رعایت شود. پس از دریافت مجوزهای قانونی نیاز است که اقدامات لازم نسبت به تهیه زمین انجام شود.

در واقع زمینی که باید سوله در آن ساخته شود بسیار پر اهمیت است. در نهایت نیز زمین مورد نظر می بایست از سوی شرکت سازنده سوله نیز تایید شده باشد. کاربری سوله نیز می بایست قبل از انتخاب زمین مشخص شود. برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم. فرض کنید که سوله برای نگهداری اقلامی با وزن بالا اجرا می شود. یا قصد شما این است که تجهیزات سنگین صنعتی یا کشاورزی برای سوله در نظر بگیرید.

در این راستا نیاز به ساختار محکم و منسجم برای بخش کف خواهد بود یعنی نیاز است که زمان و هزینه زیادی برای بخش کف سازی در نظر گرفته شود. از سوی دیگر اگر قصد ساخت سوله خرپایی داشته باشید چون این سوله ها سبک هستند و برای مصارف غیر سنگین استفاده می شوند نیاز به کف سازی گسترده ندارند و قیمت ساخت آنها نیز ارزانتر خواهد بود. بنابراین این موارد باید به طور دقیق بررسی شود.

خاکبرداری از مهمترین بخش های سوله سازی

پس از طی کردن مراحل قانونی و اداری سوله سازی نیاز است که عملیات ساختمانی صورت بگیرد. دقت کنید که خاکبرداری اولین گام از عملیات ساختمانی محسوب می شود. برای این بخش نیاز است که از متخصصین کارآزموده و شرکت های معتبر کمک بخواهید.

محیط پیش از اجرای سوله

این روند سبب می شود که اجرای کار ایمن و مقرون به صرفه باشد. عملیات خاکبرداری اصولی و تراز کردن سطح از موارد مهم برای تعیین شرایط فونداسیون است. بنابراین نیاز است که یک سری آزمایش های لازم بر روی خاک صورت بگیرد. از یاد نبرید که شما می بایست اطمینان لازم برای یک اجرای موفق را داشته باشید و همه شرایط را به صورت علمی و ایمنی رعایت کنید.

مراحل اجرای فونداسیون سوله

یکی از بخش های مهم که برای ساخت سوله استفاده می شود فونداسیون است. در واقع نیاز است که فونداسیون بندی سازه به درستی صورت بگیرد و آماده سازی لازم برای بسترهای مناسب اجرا شود. در این مرحله، می بایست نظارت درستی روی فونداسیون متضمن صورت بگیرد. دقت کنید که انجام این کارها به بهینه ترین شکل ممکن صورت بگیرد.

نصب سوله مربوط به گام بعدی است. این کار می بایست با حضور مهندسین مجری و ناظر صورت بگیرد. بر اساس نوع کاربری که از سوله انتظار می رود فضای در دسترس و همینطور عملیات ساخت سوله می بایست تا حد زیادی متفاوت دنبال شود. سقف سوله از بخش های مهم محسوب می شود. تجهیزات به کار رفته و نوع دیوارها و پوشش آنها باید دقیق باشد. عایق مصرفی در دیوار و سقف سوله نیز می بایست بر اساس کارشناسی های انجام شده دنبال شود.

مراحل اجرای سوله

مرحله اصلی ساخت سوله

برای اینکه سوله سازی به صورتی صورت بگیرد نیاز به متخصصان کارآزموده است. همه مراحل از بخش طراحی سازه و تایید آن تا نصب و مونتاژ می بایست بررسی شود. مثلاً یکی از مسائل مهم ابعاد سوله است.

ابعاد سوله یعنی ارتفاع تاج و کناره و همینطور میزان مصرف متریال نیز باید دقیق محاسبه شود. دقت کنید که همه این موارد بر اساس توان مالی افراد مشخص می شود. دقت کنید که در این صورت می بایست با انتخاب مناسب سوله ای مقرون به صرفه و مناسب بر اساس نیاز و توان خود خریداری کنید.

نصب سوله نیز بسیار مهم است. برخی از سوله ها به صورت پیش ساخته هستند، برخی دیگر مونتاژ شده بوده و برخی نیز به صورت ساخت در محل اجرا می شوند. در این صورت نیاز است که هزینه های حمل و نقل و جابجایی سوله و ادوات مربوط به نصب در برنامه گنجانده شود.

از دشوارترین مراحل ساخت سوله نصب آن است. این بخش نیاز به دقت بالایی دارد یعنی نیاز است که همه مراحل به طور دقیق اولویت بندی شود. برای اینکه نصب با دقت صورت بگیرد می بایست اجرای سوله ها اصولی باشد و همه چیز دقیق سنجیده شود.

ساخت سوله

اجرای تاسیسات در سوله

اجرای تاسیسات یکی از مهمترین بخش های ساخت سوله محسوب می شود. در واقع می بایست فضای مناسب و بهینه ای برای اجرای تاسیسات در نظر گرفت. بسیار مهم است که نصب درب و پنجره در یک سوله تا تاسیسات برق به درستی صورت بگیرد. همینطور می بایست سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه نیز اصولی باشد.

دقت کنید که اولین و اصلی ترین تاسیسات مورد نیاز برای هر سوله همین موارد است که باید ارزیابی شود. در سوله های صنعتی و ایمن نصب سیستم اطفای حریق استاندارد بسیار مهم است. دقت کنید که دوربین های مدار بسته نیز یک سری الزامات اجرایی خاص به شمار می آید. بسیار مهم است که همه این موارد توسط یک متخصص خبره صورت بگیرد. دقت کنید که نصب و اجرای سوله توسط افراد آماتور و فاقد تخصص در نهایت با مشکلات زیادی همراه است و ایمنی سوله را به طور کلی به خطر می اندازد پس باید به این موضوع دقت زیادی داشته باشید.

مراحل تکمیلی سوله سازی

برای اجرای دقیق سوله نیاز است یک سری مراحل به عنوان مراحل تکمیلی رعایت شود. در واقع این مراحل سبب می شود که کار به طور کامل صورت بگیرد و هیچ مشکلی ایجاد نشود. اجرای پوشش سقف سوله، دیوارچینی و کف سازی از موارد مهم محسوب می شود و در نهایت شرایط خوبی ایجاد می کند. دقت کنید که هر یک از موارد گفته شده دارای شرایط خاصی هستند. شاید برای برخی از پروژه ها نیاز به رعایت هر سه گزینه نباشد.

اجرای پوشش سقف سوله

زمانی که همه کارهای مربوط به مونتاژ و جوشکاری سوله صورت گرفت نیاز است که سوله در مکان مشخصی تعبیه شود. پس از آن می بایست سقف سوله ساخته شود که شامل پوشش مناسبی خواهد بود. پوشش های سقف سوله متفاوت هستند و بر اساس نیاز کاربران در نظر گرفته می شوند.

اجرای پوشش پشم شیشه و توری فلزی از موارد پر تقاضا محسوب می شود. همینطور می توان از توری های گالوانیزه برای آن استفاده کرد. این روند سبب بالا تر رفتن مقاومت و دوام سقف می شود پشم شیشه یک ماده عالی است و به نوبه خود الیاف معدنی و مواد بازیافت شده مخصوصی دارد.

مراحل تکمیلی ساخت سوله

برخی از سوله ها با پوشش های سقف ساندویچ پانل اجرا می شوند. ساندویچ پانل ها شامل دو ورق و یک لایه میانی عایق هستند. از نظر دوام و کیفیت نیز بسیار قابل قبول اجرا می شوند. همینطور می توان از پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه نیز استفاده کرد.

این ورق ها برای برخی از کاربردها عالی هستند و شرایطی ایجاد می کنند که به درستی در نظر گرفته شوند. پوشش سقف سوله با پلی کربنات از موارد مهم محسوب می شود و البته که فرمت های قبلی نیز مدنظر قرار می گیرد. بهتر است که سقف سوله عایق مناسبی برای سرما و ریزش برف و باران باشد.

دیوارچینی سوله

دیوار چینی مربوط به زمانی است که کار ساخت سوله و پوشش سقف تمام شده باشد. دقت کنید که این کار به واسطه ساندویچ پانل صورت می گیرد. همینطور از قوطی کشی و ورق بندی برای آن استفاده می شود. گاه نیاز دیوار چینی به صورت آجر نما در نظر گرفته می شود. دیوارچینی سوله می بایست با کمترین وزن صورت بگیرد. طبق استانداردهای انجام شده نیز می بایست نظارت متخصص در این زمینه وجود داشته باشد.

کف سازی در ساخت سوله

زمانی که دیوارچینی به خوبی صورت گرفت نیاز است که کف سازی سوله صورت بگیرد. این کار با بتن معمولی و ماله های پروانه ای انجام می شود. بتن ریزی مسلح به واسطه مش بندی و عملیات تخصصی صورت می گیرد. در واقع نیاز است که درز ها به طور دقیق بررسی شوند. دقت کنید که مسئله کف سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز است که این بخش به صورت دقیق دنبال شود.

ابعاد چقدر در ساخت سوله مهم هستند؟

بسیار زیاد! برخی از افراد در ساخت سوله به ابعاد دقت نمی کنند. یکی از موارد مهم ارتفاع سوله است. سوله از سازه هایی محسوب می شود که ارتفاع بسیار بلندی دارد. ارتفاع سوله بسیار مهم است. ارتفاع سوله ها از 4 تا 25 متر در نظر گرفته شده است. شیب سوله با دهانه سوله رابطه عکس دارد. در واقع هرچه میزان دهانه بیشتر باشد در نهایت شیب سازه کمتر می شود.

شیب میزانی است که بین 10 الی 30 درصد در نظر گرفته می شود. پس از آن نیز در مورد طول سوله ارزیابی ها صورت می گیرد. طول سوله ها به کاربری آنها بستگی دارد. به طور کلی استاندارد حداکثر برای سوله ها 90 متر سنجیده شده است و فاصله بین ستون ها نیز 6 الی 9 متر ارزیابی شده است.  همینطور می بایست دقت کنید که استانداردی ک برای دهانه سوله ارزیابی می شود نیز 20 الی 35 متر ارزیابی شده است. وقتی سوله ها دهانه های بزرگتر داشته باشند نیاز به رعایت استانداردهای دیگری است.

اجزای تشکیل دهنده ساخت انواع سوله چیست؟

قاب اصلی یکی از بخش های مهم در ساخت انواع سوله محسوب می شود. همینطور نیاز است که از جرثقیل و استرات استفاده شود. نیاز است که میلگرد و سایبان و همینطور پیچ و مهره نیز به درستی مورد استفاده قرار بگیرند. دقت کنید که پیچ و مهره و حلال و ورق های فولادی نیز از موارد مهمی هستند که برای سوله ها ارزیابی می شود. البته که هر یک از اجزای تشکیل دهنده سوله دارای شرایط مخصوص به خود هستند و در اجرا باید همه موارد سنجیده شوند. از یاد نبرید که برای ساخت سوله ها می بایست سعی کنید همه جوانب را بسنجید.

ساخت انواع سوله

جرثقیل ها از مهمترین اجزا در ساخت سوله ها محسوب می شوند. جرثقیل ها وسیله ای برای جابجایی اجسام سنگین محسوب می شوند. دقت کنید که نیروی انسانی نمی توان هیچ از موارد سازه ها را بلند کند. این روش یکی از ایمن ترین روش ها برای جابجایی محسوب می شود. جرثقیل ها از تیر و کابل و قلاب تشکیل شده اند. به طور کلی دو سبک جرثقیل در ساخت سوله اجرا شده است که جرثقیل دروازه ای و سقفی است.

بررسی انواع جرثقیل های سوله

نوع اول جرثقیل های دروازه ای هستند. این جرثقیل ها در سوله کمتر استفاده می شوند. دقت کنید که اگر سوله از نوع پیش ساخته باشد می توان از این نوع جرثقیل ها استفاده کرد. به طور کلی این سبک از جرثقیل ها در سازه خود دارای سیستم سازه ای مخصوص هستند و روی چرخ حرکت می کنند. نوع دیگری از جرثقیل ها وجود دارند که به صورت تک پل، دو پل و یا با چرخ اجرا می شوند. این مدل از تجهیزات برای فضاهای سر باز مناسب تر هستند.

جرثقیل سقفی از دیگر جرثقیل هایی است که در سوله ها استفاده می شود. اتصال ایت جرثقیل به سقف سبب می شود که فضایی اشغال نشود. در نهایت نیز هزینه آن پایین تر از جرثقیل های دیگر است. دقت کنید که استفاده از این دستگاه نیاز به دانش خاصی ندارد و از نظر کیفیت تضمین شده است. در سایت استاندارد سوله همه جوانب برای ساخت سوله به دقت رعایت می شود.

بدون نظر

ارسال دیدگاه